Maung Yit – Farewell to Min Lu

August 15, 2013

အယ္ဒီတာ့လက္ေရး (၂၆)
ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္မွ ၾကိဳဆိုပါသည္
ေမာင္ရစ္၊ ၾသဂုတ္ ၁၅၊ ၂၀၁၃
စာေရးဆရာ မင္းလူ ကြယ္လြန္သြားျပီလို႔ ၾကားသိရလိုက္ေတာ့ အေကာင္းၾကိဳက္လြန္းတဲ့ ေသမင္းကို “ေျဖး ေျဖး” လို႔ ေျပးေျပာလိုက္ခ်င္မိတယ္။ ခုနင္ကေလးတင္ပဲ ဆရာေမာင္၀ံသကို ေခၚသြားလို႔ သူေနာက္ဆုံးအိပ္သြားတဲ့ ခုတင္ေလးေတာင္ ေႏြးေႏြးေလးရွိေသးတယ္၊ အဲသည္တေဆးရုံထဲက ဆရာမင္းလူကိုပါ တပါတည္း ေစာင့္ေခၚသြားသလို ျဖစ္ေနတာေပါ့။ သေရာ္စာေရးသူ ဆရာေမာင္ထင္ရဲ့ ကိုေဒါင္းစာကို ကိုးကားျပီး ေျပာရရင္ေတာ့ “မင္းလူကား ကြယ္ေလျပီ၊ မင္းလူ သက္ေတာ္ရာေက်ာ္ ရွည္ပါေစသတည္း …”လို႔ ေရရြတ္ရေတာ့မလိုပါ။ သို႔ေသာ္လည္း အဲသည္ေဆးရုံက လူနာေတြ ၾကားကုန္ရင္ စိတ္ေတြ ပူကုန္ၾကမွာလည္း စိုးရေသးတယ္ေနာ္။ ေသမင္းကိုယ္တိုင္ အဲသည္ေဆးရုံထဲက မဆင္းေသးရင္ လူနာရွင္ေတြေတာ့ ေဆးရုံေျပာင္းေျပးရေတာ့မလို ျဖစ္ကုန္မွာ စိုးရတာကိုးေလ။
ဟာသဉာဏ္၊ သေရာ္သံနဲ႔ ေမတၱာစိတ္ရွိသူ စာေရးဆရာတေယာက္မို႔ အို၊ နာ၊ ေသ နမိတ္ၾကီးေတြကိုေတာ့ ရယ္သြမ္းေသြးႏိုင္သူ ဆရာတေယာက္ကေတာ့ သူဖြဲ႔ဆိုတည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ သူ႔ခ်စ္သူေတြရွိရာ ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္ကို ထြက္သြားပါျပီ။ ကင္ဆာေရာဂါသည္ ၃ ေယာက္ တေဆးရုံထဲမွာ ဆုံေတာ့ သူက ကင္ဆာသမဂၢေတာင္ ေထာင္လိုက္ေသးတယ္ ေျပာတယ္။ ‘ဆရာေမာင္၀ံသက နာယက၊ ၾကည္စုိးထြန္းက ဥကၠဌ၊ သူကေတာ့ အတြင္းေရးမွဴးေနရာကို ယူမယ္ …’  လို႔ ရယ္ႏိုင္တဲ့သူပါ။ အခုေလာက္ဆိုရင္ ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္ကိုသြားတဲ့ ကူးတို႔လမ္းမၾကီးေပၚမွာ ဟိုးေရွ႔က သြားႏွင့္သူ ဆရာေမာင္၀ံသကို “ဟိုးထား ဆရာေရ … က်ေနာ္ကိုလည္း ေစာင့္ပါဦး” လို႔ တေၾကာ္ေၾကာ္ေခၚျပီး ခပ္သုတ္သုတ္ေလး ေလ်ာက္ေနလိမ့္မလားလို႔ ၀ိုးတ၀ါး ေတြးေနမိတယ္။
ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္မွာေတာ့  ဆရာက်ီဆယ္ေနာက္ေျပာင္ခဲ့သူ စာေရးဆရာ၊ သေရာ္စာဆရာၾကီးေတြက ပန္းေတြခင္းလို႔ ဆရာ့ကို ၾကိဳဆိုေနလိမ့္မယ္လို႔ ျမင္ေယာင္မိတယ္။ ဆရာေမာင္ထင္၊ ဆရာေသာ္တာေဆြ၊ ဆရာမၾကီး ခင္မ်ဳိးခ်စ္တို႔ေတြက “ေအးေအး … ဟိုကာတြန္းဆရာေတြ လူုျပက္ေတြ ေခၚမလာနဲ႔” လို႔ ေျပာေနလိမ့္မလား၊ ဆရာသာဓုနဲ႔ ေရာက္ႏွင့္ေနသူ ဆရာသုေမာင္၊ ဆရာေမာင္၀ဏၰ၊ ကိုအာယုတို႔ကလည္း သူတို႔မိသားစုသန္းေကာင္စာရင္းကို ျပန္စစ္ၾကည့္ရင္း “မင္းတေယာက္တည္းလားကြ” ဆိုျပီး ၾကိဳေနၾကလိမ့္မည္လားလို႔ ေတြးမိပါတယ္။
မိုးမခမွာက စာနယ္ဇင္းနယ္ပယ္ထဲက ကိုယ္ခ်စ္ခင္ေလးစားရပါေသာ ဆရာေတြ၊ မိတ္ေဆြေတြအတြက္ အျမဲတမ္း အမွတ္တရေတြ၊ ဆုေတာင္းေတြ ေရးရ တင္ဆက္ရတဲ့ ေနရာတခုအျဖစ္ လူသိမ်ားၾကတယ္။ ခုနင္ကေလးတင္ ဆရာေမာင္၀ံသအတြက္ ႏႈတ္ဆက္မွတ္တမ္းေတြ၊ အမွတ္တရစာေတြ တင္ေနတုန္း၊ တင္ေနဆဲ ရွိေသးတယ္။ ကိုျငိမ္းခ်မ္းေအးက ဗမာျပည္သူေတြခ်စ္တဲ့ ဂီတပညာရွင္ေတြအေၾကာင္း ရုပ္ပုံလႊာေတြ ျပင္ဆင္ေနတုန္း ရွိေသးတယ္။ ဆရာမင္းလူအတြက္ကေတာ့ ႏႈတ္ဆက္စကားေရးဖို႔အတြက္ ဆုံးရႈံးမႈေတြက မ်ားလြန္လြန္းေတာ့ အင္အားေတြ ကုန္ခန္းျပီး အရုပ္ၾကိဳးျပတ္ခံစားေနရတဲ့ၾကားက အားတင္းျပီး ေရးရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔က ဆရာရဲ့ စာေတြ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ၾကီးျပင္းလာၾကသူေတြ၊ ခ်စ္တတ္လာၾကသူေတြလို႔ ေျပာရင္ ရပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၂၀ေက်ာ္ ၃၀ နီးပါးက အခ်စ္၀တၱဳေတြ အခ်စ္ကဗ်ာေတြမွာ သာမန္ ခ်စ္ကြဲညား သီခ်င္းေလးဆိုလိုက္၊ မ်က္ရည္ေလးက်လိုက္၊ အိပ္မက္ခန္းေတြထဲ ေျပးလႊားလိုက္နဲ႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ေတြကို ဖမ္းစားတဲ့ ျပဳစားတဲ့ စာေရးသူတဦးမဟုတ္ဘဲ လူသားဆန္တဲ့ ဘ၀ေတြနဲ႔ အခ်စ္ဇာတ္လမ္းေတြကို ေရးသားခဲ့တဲ့ ‘မင္းလူ’ပါ။ တကၠသိုလ္ထဲကို ကိုယ္ပိုင္ကားၾကီးစီးျပီး ေဒါက္ဖိနပ္ ၾကြၾကြရြရြေလးန႔ဲ အင္ယားကန္ေဘာင္က ဗူးသီးေက်ာ္ဆိုင္ ဟာသေတြ ေျပာရင္း တေသာေသာလုပ္ျပီး ထိုင္ေနတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ေတြထက္ ကိုယ့္ဖာသာ ထမင္းဘူးေလးထုတ္၊ ဘတ္စကားတိုးစီး၊ တြန္းတြန္းတိုက္တိုက္ အေျပးေလ်ာက္၊ ဦးခ်စ္လဘက္ရည္ဆိုင္မွာ ကဗ်ာစပ္ရင္း၊ စာဖတ္ရင္း ေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ေတြကို သရုပ္ေဖာ္ျပႏိုင္တဲ့ စာေရးဆရာ ျဖစ္ပါတယ္။
ခ်စ္တယ္ ဆိုတာ ဘာလဲ။ ေက်ာင္းသြားေဖာ္ သူငယ္ခ်င္းေတြဆိုတာ ဘယ္လိုလဲ။ ဘ၀မွာ ေရြးခ်ယ္ရတယ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ ကိုယ္ယုံၾကည္ရာ၊ မွန္ကန္ရာကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ရင္ဆိုင္ ရပ္တည္ရတယ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ ဂုဏ္ေတြ ျဒပ္ေတြ ရာထူးေတြ၊ ခ်မ္းသာ ဆင္းရဲေတြ၊ ေငြေၾကး၊ ပစၥည္းဥစၥာေတြကို မစားရ ၀ခမန္း ဖြဲ႔ျပီးေတာ့ သာမန္လူတန္းစားေတြ လူငယ္ေတြနဲ႔ မနီးစပ္တာေတြနဲ႔ စာေတြဖြဲ႔မယ့္အစား လူသားေတြၾကားထဲက တြယ္တာမႈ၊ သံေယာဇဥ္၊ ခ်စ္ေမတၱာေတြ၊ အျပန္အလွန္ သေဘာထားအျမင္ေတြကို ဖြဲ႔ဆိုျပျပီး ကိုယ့္ဘ၀၊ ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္၊ ကုိယ့္သူငယ္ခ်င္း၊ ကိုယ့္ခ်စ္သူေတြကို ျမင္ေအာင္၊ ခ်စ္လာေအာင္ ေရးသားႏိုင္တဲ့ အခ်စ္စာေရးဆရာတဦး ျဖစ္ပါတယ္။
သာမန္ ရုပ္ရွင္ေတြ၊ သာမန္၀တၱဳေတြမွာဆိုရင္ ဇာတ္လမ္းမွာ ဇာတ္လိုက္ရယ္ ဇာတ္ရံေတြရယ္ပဲ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အျမင္ေတြ၊ ပုံသြင္းမႈေတြကေန ဇာတ္လမ္းေတြမွာ ဇာတ္ေကာင္ေတြအားလုံးဟာ ဇာတ္လိုက္ေတြခ်ည္းပဲလို႔ သက္၀င္ပုံေဖာ္ျပႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဥပမာ ၀င္းဦးကဇာတ္လိုက္ဆို၊ ေဘးကအေကာင္ေတြအားလုံးဟာ သန္းေဖေလးလို ဇာတ္ရံလူျပက္ေတြ၊ အံ့ေက်ာ္လို ဇာတ္ရံလူၾကမ္းေတြ မဟုတ္ေစရဘူး။ ဥပမာ ခင္သန္းႏုက ဇာတ္လိုက္ဆို၊ မသန္းေရႊက ဇာတ္ရံလူျပက္၊ ေဒၚေမႏြဲ႔က ဇာတ္ရံလူၾကမ္းလုိမ်ဳိးေတြ မဟုတ္ဘူး။ ဒီလိုမ်ဳိး ျမန္မာ့ရိုးရာလိုျဖစ္ေနတဲ့ ေလွနံဒါးထစ္ဇာတ္အိမ္ ဖြ႔ဲဆိုမႈေတြကေန ဆရာဇာတ္လမ္းေတြ၊ ဆရာ့ဇာတ္ေကာင္ေတြက လြတ္ေျမာက္မႈ၊ လြတ္လပ္မႈေတြ ရွိခဲ့တယ္။ အဲသည္ကေန က်ေနာ္တို႔လူငယ္ေတြကို အင္အားေတြ ရွင္သန္မႈေတြနဲ႔ ျမင္ကြင္းက်ယ္ေတြ ေပးခဲ့တယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။
လူသားေတြကို ခ်စ္ခင္တတ္၊ ေမတၱာထားတတ္၊ ခြင့္လႊတ္သေရာ္တတ္သူ စာေရးဆရာဟာ ကိုယ္ယုံၾကည္ရာကို ရပ္တည္စြမ္းသူ၊ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံ၀ံသူလို ဇာတ္ေကာင္မ်ဳိးေတြနဲ႔ “ခုႏွစ္စင္အလြမ္း”လို ၀တၳဳမ်ဳိး ေရးခဲ့တယ္။ ၁၉၈၉မွာ ဗမာျပည္ၾကီး ငါးပါးေမွာက္ေနတာကို “ဘာေတြျဖစ္ကုန္ၾကျပီလဲ” ဆိုတဲ့ ေျမေအာက္ကဗ်ာနဲ႔ သေရာ္ေတာ္လွန္ခဲ့ဖူးတယ္။ အဲသည္အတြက္ စစ္အစုိးရက အိမ္တိုင္ရာေရာက္ လာေရာက္ ဖမ္းဆီးေတာ့လည္း ေျပးလႊားတိမ္းေရွာင္ျခင္းမရွိ ရဲ၀ံရင္ဆိုင္သူ ဇာတ္ေကာင္တဦးပါပဲ။ သူ႔ကို ေထာက္လွမ္းေရးက ေခါင္းစြပ္ၾကီးစြပ္ျပီး ဖမ္းေခၚသြားမယ္ဆိုေတာ့ သူက အသင့္ခ်ဳပ္ထားတဲ့ သန္႔စင္ေလ်ာ္ဖြတ္ထားတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ေခါင္းစြပ္ကိုေတာင္ ထုတ္ေပးျပီး ခင္ဗ်ားတို႔ေခါင္းစြပ္ၾကီးက နံလြန္းလို႔ဆိုျပီးေတာင္ ေျပာထြက္ရဲတဲ့ တကယ့္လူ႔ေလာကထဲက လူသားဇာတ္လိုက္တဦးပါ။
ဆရာ့ကို ဆရာခ်စ္တဲ့အိမ္သူက ‘မ်ဳိးခ်စ္ၾကီး” လို႔ နံမယ္ေပးထားတယ္လို႔ က်ေနာ့္အိမ္က ေျပာျပခဲ့တယ္။ ျပည္ပခရီးေတြမသြားဘူး။ ဗမာျပည္မွာပဲ ေနထိုင္ ရွင္သန္တယ္။ မတတ္သာလို႔သာ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ တၾကိမ္တခါ ေဆးကုထြက္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ မ်ဳိးခ်စ္ၾကီးဟာ သူခ်စ္တဲ့ဆီကေန သူခ်စ္တဲ့ စာေရးဆရာေတြ၊ အႏုပညာသည္ေတြ ေနထိုင္ရာ နတ္တို႔ျမိဳ့ေတာ္၊ ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္ကိုေတာ့ ဒီတခါမွာ အျပီးအပိုင္ ထြက္ခြာသြားျပီလို႔ ဆိုရေတာ့မွာေပါ့ေနာ္။
ဗမာျပည္သူေတြဟာ ဆရာ့ဇာတ္ေကာင္ေတြ၊ ဆရာ့ဇာတ္လိုက္ေတြခ်ည္းပဲ။ ဆရာ့၀တၱဳေတြ ဆရာ့စာေတြဟာ ဗမာျပည္ၾကီးရဲ့ ေၾကးမုံျပင္ၾကီးပါပဲ။ မဆလတပါတီ အာဏာရွင္ေအာက္မွာ ျပည္သူ႔ဆိုင္က ေပးတဲ့ ဆန္၊ ဆီ၊ ဆား ကုန္၀ယ္စာအုပ္ထပ္ျပီး ၀ယ္စားခဲ့ရတာ၊ လူတိုင္းမွာ သမဆိုင္က ထုတ္ေပးတဲ့ အနားျပာ ရွပ္ျဖဴေတြ၊ ေဆးဆိုးပန္းရိုက္ အက်ၤ ီေတြ၊ အစေတြ ၀ယ္ရ ခ်ဳပ္ရတာေတြ၊ လက္ပတ္နာရီဆိုလို႔ ထိုင္းနယ္စပ္က ျဖတ္၀င္တဲ့ ကြာဇ္နာရီေတြ အေၾကာင္း၊ စစ္အစုိးရလက္ထက္က ဂိတ္ေၾကးေတြ၊ တကၠစီကားေတြ၊ လာဘ္ေပးရတာေတြ၊ ကေမာက္ကမေတြကို ေလသံေအးေအးနဲ႔ သရုပ္ေဖာ္ႏိုင္ခဲ့တာေတြဟာ ျပန္စာဖြဲ႔လို႔မကုန္ေအာင္ မ်ားပါတယ္ ဆရာရယ္။
“က်ေနာ္၏ကဗ်ာမ်ားတြင္ သစၥာမဲ့သူကို ရႈံခ်ျပီး သစၥာရွိသူ၊ ရိုးသားသူကို ဂုဏ္ျပဳခ်ီးက်ဴးထားပါသည္။ ခ်စ္သူအေပၚသစၥာရွိေသာသူသည္ တုိင္းျပည္အေပၚတြင္လည္း သစၥာရွိလိမ့္မည္ဟု က်ေနာ္ယုံၾကည္ပါသည္ …” လို႔ ဆရာ့ကဗ်ာစာအုပ္မွာ အမွာေရးသားထားသလို ဆရာဟာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ သစၥာရွိတဲ့ ခ်စ္သူပါ။ ဗမာျပည္ၾကီးနဲ႔ ဗမာျပည္သူေတြကလည္း ဆရာ့ဇာတ္ေကာင္ေတြလိုပဲ ဆရာ့ကို သစၥာရွိစြာ ခ်စ္ခင္ၾကမွာ မလြဲပါဘူး။
ဆရာေရ … မ်က္ရည္ေတြၾကားထဲက ရယ္ေမာစရာေလးနဲ႔ပဲ ႏႈတ္ဆက္လိုက္ပါေတာ့မယ္။
စစ္အာဏာရွင္ေတြလက္ခ်က္နဲ႔ က်ဆုံးသြားတဲ့ ဒီခ်ဳပ္က ၉၀ေရြးေကာက္ပြဲအမတ္၊ ခရမ္းျမိဳ့နယ္က ဦးတင္ေမာင္၀င္း အသုဘမွာ ဇနီးျဖစ္တဲ့ ေဒၚၾကဴၾကဴက ယပ္ေတာင္စာေလး ဒီလိုေရးျပီး ကမ္းဖူးတယ္။
“လူကို သတ္တာ ကင္ဆာတဲ့လား …
ကင္ဆာ က်ဆုံးပါေစ …” တဲ့
ဆရာ့က ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္ကို မသြားခင္ေလးမွာ ကင္ဆာသမဂၢေထာင္ျပီး အတြင္းေရးမွဴးလုပ္သြားခဲ့တာ ဆိုေတာ့၊ ကင္ဆာက်ဆုံးပါေစလို႔ လက္သီးလက္ေမာင္းတန္း ေအာ္ဖို႔ေတာင္ ခပ္ခက္ခက္ျဖစ္ေနျပီေလ။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ျပည္သူခ်စ္တဲ့ သစၥာတရားမ်ားျဖင့္ သီးပြင့္ေနေသာ စာေရးဆရာမ်ားရဲ့ ေဒ၀တာျမိဳ့ေတာ္မွာ ဆရာလည္း အဲသည္သမဂၢၾကီး ဆက္လက္ထူေထာင္ေနမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူးဆိုတာ ေသခ်ာပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔တေတြ ျပည္သူေတြကေတာ့ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ‘ကင္ဆာ က်ဆုံးပါေစ’ လို႔ ေရရြတ္ျပီးေတာ့ ဆရာ့ကို ဂါရ၀ျပဳ ႏႈတ္ဆက္လိုက္ပါတယ္။
“စာေရးဆရာ မင္းလူကား ကြယ္ေလျပီ၊ စာေရးဆရာ မင္းလူ သက္ေတာ္ရာေက်ာ္ ရွည္ပါေစသတည္း …” ။   
(Photo – Yu Ya Facebook)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
No tags for this post.

Related posts

အလားတူ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ စာမ်ား၊ ေဆာင္းပါးမ်ား ...:Maung Yit, Memories, Portraits

Comments are closed.

ေၾကာ္ျငာ … ေၾကာ္ျငာ …

စာအုပ္ျမင္ ခ်စ္ခင္ပါေစ

မိုုးမခမွာ ေၾကာ္ျငာပါ

Help MoeMaKa

မိုုးမခမာတိကာစဥ္

%d bloggers like this:

ေၾကာ္ျငာရန္ …

မိုုးမခနဲ႔ ပတ္သက္သမွ်

မိုးမခရဲ့ ေလာကဓာတ္ခန္း – Gmail နဲ႔ Google Application အသုံးခ် လမ္းညႊန္စာအုပ္ ထြက္ျပီ

By

မိုးမခရဲ့ ေလာကဓာတ္ခန္း – Gmail နဲ႔ Google Application အသုံးခ် လမ္းညႊန္စာအုပ္...

Read more »

မုိးမခလစဥ္မဂၢဇင္း ဇြန္ ၂၀၁၈ ၊ တြဲ ၅၊ မွတ္ ၂၊ အခ်ိန္မီ ထြက္ပါျပီ

By

  မုိးမခလစဥ္မဂၢဇင္း ဇြန္ ၂၀၁၈ ၊ တြဲ ၅၊ မွတ္ ၂၊...

Read more »

ရဲေဘာ္ ေမာင္တူးရဲ့ သက္ရွိပန္းခ်ီ

By

  ရဲေဘာ္ ေမာင္တူးရဲ့ သက္ရွိပန္းခ်ီ  (မိုးမခစာအုပ္စင္) ေမ ၃၊ ၂၀၁၈ ေခါင္းစဥ္...

Read more »

မိုုးမခမဂၢဇင္း ေမ ၂၀၁၈၊ အတြဲ ၅၊ အမွတ္ ၁ ထြက္ျပီ

By

  မိုုးမခမဂၢဇင္း ေမ ၂၀၁၈၊ အတြဲ ၅၊ အမွတ္ ၁ ထြက္ျပီ...

Read more »

သင္ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ စာကို အနည္းဆုံး ၁ ေဒၚလာ လွဴျပီး မိုးမခကို ကူညီပါ

Donate while shopping on amazon

Recent Comments

က႑မ်ားအလိုက္

က႑မ်ားအလိုက္ မာတိကာစဥ္