Shin Sandadika (Pay Lay Pin Nat Mi Taw Ya) – Buddhism and Women Rights

July 31, 2013

“ဗုဒၶ၀ါဒ ႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရး”
႐ွင္ဆႏၵာဓိက  (ေပေလးပင္နတ္မွီေတာရ)၊ ၾသဂုတ္ ၁၊ ၂၀၁၃
          ပံုျပင္ေျပာသလို တစ္ခါတုန္းက ဆိုတာနဲ႔ဘဲ စရေတာ့မယ္။ အခါတပါး ဗုဒၶရဲ႕လက္ရင္းတပည့္ ႐ွင္အာနႏၵာမေထရ္ျမတ္ႀကီးဟာ ေရခပ္ေနတဲ့ မာတဂၤအမ်ိဳးႏြယ္ (သူေတာင္းစား) ဇာတ္၀င္ အမ်ိဳးသမီးေလး တစ္ဦးရွိရာ ေရတြင္းနားကို ေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ေဒသစာရီခရီးကလည္း အေတာ္ေ၀းခဲ့တာမို႔ ရွင္အာနႏၵာ ေရ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ပါ။ ဒါနဲ႔ ႐ွင္အာနႏၵာက
 “ေသာက္ေရနည္းနည္းေလာက္ ေပးပါလား
” လို႔ မာတဂၤ ႏြယ္အမ်ိဳးသမီးေလးဆီကို ေတာင္းလိုက္ပါတယ္။
          မိန္းကေလး ႐ုတ္တရက္ ေမာ့ၾကည့္လိုက္မိရာ ဇာတ္ျမင့္ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႕လိုက္ ရေတာ့ ကေလးမေလး မ်က္လံုးအ၀ိုင္းသားႀကီးနဲ႔ ႐ွင္အာနႏၵာကို စိုက္ၾကည့္ေနခဲ့မိပါတယ္။
          “ငါ႔ႏွမ ငါ႔ကို ေသာက္ေရတစ္ခြက္ ေပးမယ္မဟုတ္လား”
လို႔ ေမးရင္းေတာင္းလိုက္ေတာ့ ကေလးမရဲ႕ မ်က္လံုးအိမ္မွာ ၀မ္းနည္းမ်က္ရည္ေတြ စိမ့္လာရင္း
“အ႐ွင္ျမတ္ဘုရား တပည့္ေတာ္မလို မစင္ၾကယ္တဲ့ ဇာတ္ နိမ့္အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးဆီက ေရေတာင္းပါသလားဘုရား။ တပည့္ေတာ္မကိုင္တဲ့ လက္ကေရခြက္ကို အ႐ွင္ျမတ္ လက္နဲ႔ထိခဲ့မိရင္ အ႐ွင္ျမတ္ကိုယ္တိုင္ မသန္႔မ႐ွင္းျဖစ္သြားမွာ စိုးရိမ္လို႔ပါဘုရား”
လို႔ ဆိုလိုက္ခ်ိန္မွာ ႐ွင္အာနႏၵာ က က႐ုဏာအျပံဳးနဲ႔ လက္ကာျပၿပီး
“ငါ႔ႏွမ ငါ သင့္ဆီက ဇာတ္ကိုေတာင္းေနတာ မဟုတ္ပါဘူး ေရကိုသာ ေတာင္းေနတာပါ။ ငါ႔ရဲ႕ဇာတ္ျမင့္မႈက ေရတစ္ခြက္လို ေရဆာေျပေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ပါဘူး။”
ဒီလိုဆိုလိုက္ေတာ့ ကေလးမမ်က္ႏွာတစ္ခုလံုး ေပ်ာ္႐ႊင္မႈေတြဖံုးလႊမ္းသြားခဲ့ပါတယ္။ အ႐ွင္ျမတ္ရဲ႕စကားေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲသြားတဲ႔ ရဲတင္းစိတ္နဲ႔အတူ အရွင္ျမတ္ကို ႐ိုေသစြာ ေရကပ္လိုက္ပါေတာ့တယ္။
          ႐ွင္အာနႏၵာက ေက်းဇူးစကားဆိုၿပီး ခရီးဆက္သြားခ်ိန္မွာေတာ့ ဇာတ္စြဲခၽြတ္ေပးခဲ့တဲ့ ႐ွင္အာနႏၵာရဲ႕ ေနာက္ေက်ာကိုၾကည့္ၿပီး မ်က္ရည္ေတြလည္လာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ဒီတစ္ခါက်ရတဲ့မ်က္ရည္က ဇာတ္စြဲကၽြတ္သြား လို႔ က်ရတဲ့ ၀မ္းသာမ်က္ရည္ပါ။
          ႐ွင္အာနႏၵာကို ဗုဒၶသာ၀ကတစ္ဦးဆိုတာကိုသိလိုက္တဲ့ ဒီဇာတ္စြဲကၽြတ္သြားတဲ့ မာတဂၤႏြယ္ အမ်ိဳးႏြယ္ စ႑ာလအမ်ိဳးသမီးေလးဟာ က်န္အစြဲေတြ ကၽြတ္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔ ဗုဒၶသာသနာအတြင္း ခိုလႈံဘို႔ေရာက္လာခဲ့ပါ တယ္။ ဗုဒၶအေနနဲ႔ ႐ွင္အာနႏၵာကို အေၾကာင္းျပဳေရာက္လာခဲ့တဲ့ စ႑ာလအမ်ိဳးသမီးေလးကို တပည့္မတစ္ဦးအ ျဖစ္လက္ခံၿပီး အမွန္တရားကိုသိႏိုင္တဲ့ ဓမၼစကၡဳ(တရားမ်က္လံုး)ကို ဖြင့္ေပးလိုက္ပါတယ္။
          ဒီလို ဇာတ္နိမ့္အမ်ိဳးသမီးကို လက္ခံရမလားဆိုၿပီး သာ၀တၱိဘုရင္ႀကီးေကာသလ ကိုယ္တိုင္နဲ႔ ျဗဟၼဏ ေတြ ခတၱိယေတြ အႀကီးအက်ယ္ အေက်မနပ္ျဖစ္ၾကလို႔ ဗုဒၶဆီ လာေရာက္ကန္႔ကြက္ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ ဗုဒၶက ဇာတ္ခြဲျခားမႈစနစ္ရဲ႕ အက်ိဳးမ႐ွိ ယုတၱိမပါပံုကို ႐ွင္းျပပါတယ္။
          ဗုဒၶရွင္းျပပံုက
“ျပာနဲ႔ေ႐ႊ ျခားနားတယ္ဆိုတာ ဂုဏ္လကၡဏာ ကြဲျပားတာျဖစ္လို႔ ျခားနားတာမွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျဗဟၼဏနဲ႔ စ႑ာလၾကားမွာ ဘာအမ်ိဳးအစားမွ ကြဲျပားတာ မ႐ွိပါဘူး။ ျဗဟၼဏဆိုတာ သစ္ကိုင္း ေျခာက္ႏွစ္ခု ပြတ္ရာက ေပၚလာတဲ့ မီးလိုအရာမ်ိဳး မဟုတ္သလို၊ ေကာင္းကင္က ဒါမွမဟုတ္ ေလထဲက ဆင္း သက္က်ေရာက္လာတာမ်ဳိးလဲ မဟုတ္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ ေျမထဲက ေဖါက္ထြက္လာတာမ်ိဳးလဲ မဟုတ္ဘူး။ စ႑ာလ ေတြ မိခင္၀မ္းကထြက္ရပံုမ်ိဳး ျဗဟၼဏေတြလည္း အတူတူဘဲ မိခင္၀မ္းက လာရတာပါ။ လူသားအားလံုး လူ႔ဘ၀ကို ေရာက္လာရတဲ့ အေျခခံက အတူတူခ်ည္းပါဘဲ။”(လက္႐ွမီ နရသူ၏ ဗုဒၶ၀ါဒအႏွစ္သာရ P.Lakshmi Narasu ”The Essence of Buddhism”စာအုပ္က    ို အေျချပဳပါသည္။)
          ႐ွင္အာနႏၵာရဲ႕“ ငါ ဇာတ္ကိုေတာင္းတာမဟုတ္ဘူး ေရကိုေတာင္းတာပါ” ဆိုတဲ့စကားရယ္၊ ဗုဒၶေျပာ လိုက္တဲ့ “စ႑ာလေကာ ျဗဟၼဏပါ လူ႔ေလာကထဲ စ၀င္လာတဲ့ လမ္းေၾကာင္းျခင္းက အတူတူပါဘဲ” ဆိုတဲ့ စကားရပ္ေတြက အမ်ိဳးသမီးေတြကိုယ္တိုင္က သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ အမ်ိဳးသားေတြထက္ နိမ့္က်တယ္ဆိုတဲ့ အယူ အဆနဲ႔ ဥပေဒတစ္ရပ္လို အစဥ္အဆက္မပ်က္ ခံယူခဲ့ၾကရတဲ့ ဇာတ္နိမ့္အယူေတြကို သုတ္သင္လိုက္တာျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါ႔အျပင္ ႐ွင္အာနႏၵာရဲ႕ စကားက ဇာတ္ဆိုတာ နိမ့္သည္ျဖစ္ေစ ျမင့္သည္ျဖစ္ေစ အေသြးအသား (တစ္ နည္း) သံုးဆယ့္ႏွစ္ေကာ႒ာသနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ လူ႔ခႏၶာအတြက္ ေရတစ္ခြက္ေလာက္ တန္ဖိုးမ႐ွိဘူးဆိုတာကို သြယ္၀ိုက္ၿပီး သိေစခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
          ဗုဒၶရဲ႕ေျပာၾကားခ်က္က ဇာတ္ဆိုတာ စကားအရ ေျပာေနၾကတာျဖစ္ၿပီး စကားထက္ ပိုထူးျခားတဲ့ အႏွစ္ သာရလို႔ ေျပာေလာက္တဲ့ အမွတ္လကၡဏာ ဘာဆိုဘာမွ မ႐ွိဘူးဆိုတာပါဘဲ။ ဇာတ္ျမင့္ေတြရဲ႕မာနကို ပညာနဲ႔ ေျဖေဖ်ာက္ၿပီး ဇာတ္နိမ့္ေတြကို က႐ုဏာနဲ႔ ႏွစ္သိမ့္ေစခဲ့ပါတယ္။ တစ္နည္း ဇာတ္နိမ့္ေတြကို ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ယံု ၾကည္စိတ္ ျဖစ္ေပၚေစၿပီး ဇာတ္ျမင့္ေတြကိုေတာ့ တန္းတူညီမွ်ေရးအျမင္ကို ေပးခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
          ဗုဒၶ၀ါဒအေနနဲ႔ ဇာတ္နိမ့္ကို ဆြဲတင္ၿပီး ဇာတ္ျမင့္ကိုဆြဲခ်တဲ့ သေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ၊ လူဆိုတဲ့ အေျခခံ ထိုင္ခံုေပၚမွာ ယွဥ္တြဲၿပီး အတူထိုင္ေစတဲ့ သေဘာပါ။      
          ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္းအမ်ိဳးသမီးေတြ အိမ္ယာတည္ေထာင္တဲ့ဘ၀ကိုစြန္႔ၿပီး အမ်ိဳးသားမ်ားလို ရဟန္း ျပဳဘို႔ နဲနဲ အခက္အခဲ႐ွိခဲ့တာ အမွန္ပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ ႐ွင္အာနႏၵာ အေလွ်ာက္ေကာင္းခဲ့တဲ့အတြက္ (အ႒ဂ႐ုဓမၼံ) အေလးအနက္ လိုက္နာရမယ့္ စည္းမ်ဥ္း႐ွစ္မ်ိဳးကို ၀န္ခံေစၿပီး ဘိကၡဳမ်ားနည္းတူ ဘိကၡဳနီအဖြဲ႕အစည္းကို တည္ ေထာင္ဘို႔ ခြင့္ျပဳလိုက္ပါတယ္။ ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ျပဳစဥ္က အေလာင္းေတာ္ ဖူးခြင့္အျဖစ္ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ဦးစား ေပးခဲ့တာလည္း ႐ွင္အာနႏၵာပါ။ ဒါ႔ေၾကာင့္ ႐ွင္အာနႏၵာကို အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုရာမွာ ကမၻာ့အ ေစာဆံုးပုဂၢိဳလ္လို႔ဆိုရင္ လြန္ရာမက်ေလာက္ပါဘူး။
          ဒီလို ဘိကၡဳနီသာသနာေတာ္ႀကီး ေပၚေပါက္လာၿပီဆိုတာနဲ႔ ဇာတ္မ်ိဳးစံု ဘ၀မ်ိဳးစံုက အမ်ိဳးသမီးေတြ ဘိကၡဳနီသာသနာထဲကို ၀င္ေရာက္လာၾကပါတယ္။ ပဋာစာရီတို႔လို အ႐ူးဘ၀ကၽြတ္လာသူေတြ၊ ကိသာေဂါတမီ လို အပူသည္မေတြကအစ ေခမာမိဘုရားႀကီးနဲ႔ သူေဌးကေတာ္ ဓမၼဒိႏၷာတို႔လို အထက္တန္းလႊာက အမ်ိဳးသမီး ေတြအျပင္ လူသတ္မႈက်ဴးလြန္မိရာက ပရပိုဇ္မဘ၀ခံယူၿပီး ႐ွင္သာရိပုတၱရာကို အေၾကာင္းျပဳလို႔ ဘိကၡဳနီဘ၀ ေရာက္လာတဲ့ ကု႑လေကသီတို႔ စသည္ျဖင့္ ဘိကၡဳနီသာသနာေတာ္ႀကီး စည္ပင္ထြန္းကားလာခဲ့ပါတယ္။
          နိကာယ္ငါးရပ္က ခုဒၵကနိကာယ္မွာ ေထရီဂါထာ ဆိုတဲ့က်မ္းပါ႐ွိပါတယ္။ ေထရီမယ္တို႔ရဲ႕ ဘ၀နဲ႔ ခံယူ ခ်က္ေတြကို စုစည္းဖြဲ႕ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အဂၤလန္မွာ ပါဠိက်မ္းအသင္း (Pali Text Socie -ty) ကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာ ႐ိုက္(ခ္)ေဒးဗစ္က “ေထရီဂါထာေတြအေနနဲ႔ အဖြဲ႕အႏြဲ႕လွပေကာင္း မြန္ၾက႐ံုမွ်မက စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္း အလြန္ျမင့္တယ္ဆိုတဲ့ အသိကိုလဲေပးပါတယ္”လို႔ ဆိုပါတယ္။
          ဗုဒၶနဲ႔ ဗုဒၶသာ၀ကမ်ားအေနနဲ႔ ခႏၶာကိုယ္တည္ေဆာက္ပံု ကြဲျပားတဲ့အတြက္ အမ်ိဳးသားအမ်ိဳးသမီးဆို တာ ခြဲျခားလက္ခံေပမယ့္ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ အသိဥာဏ္ပိုင္းဆိုင္ရာမွာ ေတာ္ရင္ေတာ္သလို အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ွင္သာရိပုတၱရာ ႐ွင္ေမာဂၢလာန္ စတဲ့ ဘိကၡဳတို႔ရဲ႕ သူတို႔ဆိုင္ရာ အျမင့္ဆံုးဂုဏ္ အရည္အေသြးေတြ ကို ဧတဒဂ္ဘြဲ႕နဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳၾကသလို၊ ေခမာ၊ ဓမၼဒိႏၷာ စတဲ့ ေထရီမယ္ ဘိကဳၡနီတို႔ရဲ႕ ဂုဏ္ေတြကိုလည္း ဧတဒဂ္ဘြဲ႕ႏွင္းကာ အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ (ပါဠိလို ဧတဒဂၢ = ပညာ၊ တရားေဟာ စသည္ အျမင့္ ဆံုး)
          Ven.K.Siri Dammananda ေရး What Buddhist’s Believe စာအုပ္ပါ အဆိုကို ထုတ္ျပပါဦးမယ္။
“ဗုဒၶအေနနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးမ်ား သာသနာေတာ္တြင္း ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ဖို႔ လြတ္လပ္မႈ အျပည့္အ၀ ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အမ်ိဳးသမီးထုကို လြတ္လပ္မႈေပးခဲ့တဲ့ ပထမဦးဆံုးဆရာကေတာ့ ဗုဒၶျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶမတိုင္မွီက အမ်ိဳးသမီးထုရဲ႕ တာ၀န္၀တၱရားေတြကို မီးဖိုေခ်ာင္မွာဘဲ ကန္႔သတ္ခံထားခဲ့ရပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီး ေတြမွာ တစ္စံုတစ္ခုေသာ ဘုရားေက်ာင္းအတြင္း ၀င္ခြင့္မရခဲ့သလို ဘာသာေရးဆိုင္ရာ က်မ္းစာအုပ္ေတြကို လည္း      ႐ြတ္ဖတ္ခြင့္မရခဲ့ၾကပါဘူး။ ဗုဒၶလက္ထက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက အမ်ိဳးသမီးထုရဲ႕ အေျခအေနဟာ အလြန္ ပဲ နိမ့္က်ခဲ့ပါတယ္။
          ျမန္မာဗုဒၶ၀ါဒီ အမ်ိဳးသမီးေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ ဒီေန႔မ်က္ေမွာက္ ဗုဒၶ၀ါဒီေတြအားလံုး သိေနၾက ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နယ္ခ်ဲ႕ကိုလိုနီေခတ္က ျမန္မာႏိုင္ငံက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကို ခရစ္ယာန္ဘာသာ ေျပာင္းဖို႔ နည္းလမ္းရွာတဲ့အေနနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း ေလ့လာၿပီး စာအုပ္ေတြေရးခဲ့တဲ့ အဂၤလန္သား (ေက ေဂ် ေဆာင္းဒါး)ရဲ႕ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚ အျမင္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ပါရေစ။
          ” They (women) are regarded in theory as much inferior, though in the practic they are singularly free and happy,and are as stanch supporters of their religion as the men.
          “ ထင္ျမင္္ယူဆမႈ         အေနနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို အလြန္နိမ့္က်တယ္လို႔ ဆိုၾကေပမယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀မွာ သူတို႔ဟာ ထူးထူးျခားျခားပဲ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈ ႐ွိၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ (ဗုဒၶ)ဘာသာကိုလည္း ေယာက္်ားမ်ားနည္းတူ စိတ္အားထက္သန္စြာ လွဴဒါန္းသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။       သူေရးတဲ့ စာအုပ္ရဲ႕ Buddhism in the South ေခါင္းစည္းႀကီးမွာပါတဲ့ Burma ဆိုတဲ့အခန္းမွာ အဲဒီလို ေရးထားတာျဖစ္ပါတယ္။
          ၂၀၀၉-ခုႏွစ္ကထုတ္တဲ့ “ဗုဒၶ၀ါဒ အႏွစ္သာရ”(P.Lakshmi Narasu “The Essence of Buddhism”) ေရးသူ လက္႐ွမီးနရသူရဲ႕အဆိုကိုၾကည့္လိုက္ပါဦး။ Most Burmese Women, even in the village, are able to read and write. No obstacle is placed in the way of female education. “ေတာေက်းလက္က အမ်ိဳး သမီးေတြအပါအ၀င္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး အမ်ားစုအေနနဲ႔ အေရး အဖတ္ ေတာ္ၾကပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္းမွာ အတားအဆီး အပိတ္အပင္ရယ္လို႔ မ႐ွိပါဘူး”တဲ့။
          လြန္ခဲ့တဲ့ တစ္ႏွစ္ေလာက္ကဘဲ ထင္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြ ပညာသင္ေအာင္ ေက်ာင္းတက္ေအာင္ လံႈ႕ေဆာ္လို႔ဆိုၿပီး တာလီဘန္အၾကမ္းဖက္သမားေတြရဲ႕ ေခ်ာင္းေျမာင္းပစ္ခတ္ခံခဲ့ရတဲ့ ပါကစၥတန္က ေက်ာင္း သူေလး မာလာလာ အသက္ေဘးကလြတ္ၿပီး သူ႕အသက္-၁၆ႏွစ္ျပည့္ေမြးေန႔က ကုလသမဂၢစင္ျမင့္မွာ အမိ်ဳး သမီးတိုင္း ပညာသင္ၾကားခြင့္ ေတာင္းဆိုေနရဆဲအေျခအေနနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြအေနနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးမွာ ပိုရေနတယ္ဆိုတာ သိႏိုင္ပါတယ္။
          ၿပီးေတာ့ နရသူ ေျပာထားတာက “ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား လက္ထပ္ၿပီးခ်ိန္မွာ နာမည္ေျပာင္းစရာ မလို တဲ့အျပင္ လက္ထပ္လက္စြပ္၀တ္တာ၊ မဂၤလာပြဲမွာ ေခါင္းၿမီးျခံဳတာေတြလည္းလုပ္စရာမလိုပါဘူး။ လူစိမ္းတစ္ဦး အေနနဲ႔ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ကို ျမင္႐ံုနဲ႔ လက္ထပ္ၿပီးမၿပီး မသိႏိုင္သလို၊ နာမည္ၾကား႐ံုနဲ႔လဲ ဘယ္သူ႔ ဇနီးမယားပါလို႔ သိႏိုင္မယ္မဟုတ္ပါဘူး။
          လူ႔အခြင့္အေရး… လူ႔အခြင့္အေရးလို႔ တြင္တြင္ေအာ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာေတာင္ လက္ထပ္ၿပီးတာနဲ႔ ဘယ္သူ႔ ဇနီးမယားပါဆိုတာ သိႏိုင္တဲ့နာမည္ ေျပာင္းရတုန္းပါ။ သူတို႔ ဓေလ့ထံုးစံ ဆိုေပမယ့္ လူ႔အခြင့္အေရး စံႏႈန္းျမင့္ကေန ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒါ ငါပိုင္၊ ငါ႔မယားဆိုတဲ့ ေလဘယ္ကို ေက်ေက်နပ္နပ္ အတတ္ခံရတာပါ။ ျမန္ မာအမ်ိဳးသမီးေတြမွာ ဒါမ်ိဳးမ႐ွိပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ နရသူ ထပ္ေျပာတာက ဇနီးသည္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ ပိုင္ပစၥည္းေတြအေပၚမွာလဲ လင္ေယာက္်ားအေနနဲ႔ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ပိုင္ခြင့္ မ႐ွိပါတဲ့။
          ဒါေၾကာင့္ နရသူ ကိုးကားတဲ့ Sir T.G . Scott ရဲ႕အဆိုကို ၾကည့္ပါဦး။”The Burmese women enjoys many rights which her European sister is even now clamouring for.” “ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးကေလး အေနနဲ႔ သူရဲ႕အမေတာ္ ဥေရာပအမ်ိဳးသမီးႀကီး ယေန႔တိုင္ အျပင္းအထန္ ေတာင္းဆိုေနရတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး မ်ိဳးေတြကို (အျပည့္အ၀) ရ႐ွိၿပီး ေပ်ာ္႐ႊင္ေနႏိုင္ပါတယ္”တဲ့။
          အထက္က တင္ျပခ်က္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး ဗုဒၶသာသနာက အမ်ိဳးသမီးထုရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြနဲ႔ ဂုဏ္ သိကၡာတန္ဖိုးေတြကို အသိအမွတ္ျပဳတဲ့ေနရာမွာ ဘယ္ဘာသာ၊ ဘယ္ဒီမိုကေရစီ အရင့္အမာ ႏိုင္ငံႀကီးေတြ ထက္မဆို မနိမ့္တဲ့အျပင္ အျမင့္ပိုင္းမွာ ႐ွိေနတယ္ဆိုတာ သိႏိုင္ပါတယ္။
          အဲ…..၀န္ခံစရာေလးေတာ့ နဲနဲ႐ွိပါတယ္။ ဒါကလဲ အမ်ိဳးသမီးေတြကို နိမ့္က်ၿပီး မသန္႔႐ွင္းဘူးလို႔ ယူဆ တဲ့ ေ႐ွး႐ိုးဆန္ၿပီး လြဲမွားတဲ့ခံယူခ်က္ေတြေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ တားျမစ္ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြပါ။ ဥပမာ-က်ိဳက္ထီး႐ိုး  က်ိဳကၡမီ တို႔လို ေနရာမ်ိဳးေတြမွာ အမ်ိဳးသားမ်ားနဲ႔တန္တူ အမ်ိဳးသမီးေတြ ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္မရတဲ့ ေနရာေလးေတြ ႐ွိေန ပါေသးတယ္။
          ေနာက္တစ္မ်ိဳးက သိမ္ထဲကို သန္႔႐ွင္းေရးလုပ္ဖို႔ ခိုင္းလိုက္ရင္ “တပည့္ေတာ္မတို႔ သိမ္ထဲ၀င္လို႔ရလို႔ လား”ဆိုတဲ့ ျပန္ေမးတာေလးေတြ မၾကာခဏ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ သံဃာမ်ား သိမ္အတြင္း အမႈကိစၥေဆာင္ ႐ြက္ေနခ်ိန္မွာေတာ့ အမ်ိဳးသမီး မဆိုထားနဲ႔ ဘုရင္တို႔ သမတတို႔ေတာင္ မ၀င္ရပါဘူး ။(ကံျပဳသံဃာ၏ ေနရာမွ ၂ေတာင္ထြာအတြင္း မေရာက္ေစရ)  တကယ္ေတာ့ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ကိုယ္တိုင္က “ငါဟာ နိမ့္က်တယ္၊ ငါဟာ မသန္႔႐ွင္းဘူး”ဆိုတဲ့ ကိုယ့္လိပ္ျပာ ကိုယ္မလံုတဲ့ စိတ္အေတြးေတြ မ႐ွိသင့္ေတာ့ပါဘူး။
          ကဲ……ဒါဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြအေနနဲ႔ ႐ွင္အာနႏၵာကေတာင္းဆိုၿပီး ဗုဒၶက သတ္မွတ္ခြင့္ျပဳေပးခဲ့တဲ့ (တစ္နည္း) ဗုဒၶ၀ါဒလႊမ္းျခံဳတဲ့ ျမန္မာ့လူမႈေရး၀န္းက်င္က အသိအမွတ္ျပဳထားတဲ့ ကိုယ္ရေနတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးေတြရဲ႕ တန္ဖိုးကို တိတိပပ သိၾကေလာက္ပါၿပီ။ ဒီလိုသိၿပီဆိုရင္ေတာ့ ကမၻာ့အမ်ိဳး သမီးထုၾကားမွာ ရင္ေကာ့လက္မေထာင္ႏိုင္မယ့္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးျဖစ္ရတာကို ေက်နပ္ဂုဏ္ယူတဲ့ စိတ္ေတြနဲ႔ အတူ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာကို ေစာင့္ထိန္းႏိုင္တဲ့ အမ်ိဳးေကာင္းသမီးမ်ား ျဖစ္ၾကလိမ့္မယ္လို႔ ရည္႐ြယ္ ေမွ်ာ္လင့္ရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါတယ္။ 
ယူနတီဂ်ာနယ္ အတြဲ-၂၊ အမွတ္-၂၉၊ ၂၇-၇-၂၀၁၃ ေန႔ထုတ္တြင္ ပံုႏွိပ္ေဖၚျပသည္။          


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
No tags for this post.

Related posts

အလားတူ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ စာမ်ား၊ ေဆာင္းပါးမ်ား ...:Uncategorized

Comments are closed.

ေၾကာ္ျငာ … ေၾကာ္ျငာ …

စာအုပ္ျမင္ ခ်စ္ခင္ပါေစ

မိုုးမခမွာ ေၾကာ္ျငာပါ

Help MoeMaKa

မိုုးမခ Kindel Store

မိုုးမခ Kindel Store

MoeMaKa Online Store

MoeMaKa Online Store

Colorful People Memorial Place

%d bloggers like this:

မိုုးမခနဲ႔ ပတ္သက္သမွ်

ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္း(သခ်ာၤ)၏ Fuzzy Logic & Set Theory ေဆာင္းပါးမ်ား ထြက္ျပီ

By

ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္း(သခ်ာၤ)၏ Fuzzy Logic & Set Theory ေဆာင္းပါးမ်ား ထြက္ျပီ မိုးမခစာအုပ္စင္၊...

Read more »

ဂ်ဴနီယာ၀င္း ဘာသာျပန္တဲ့ ၂၁ရာစု ဂ်ာနယ္လစ္ဇင္ ထြက္ျပီ

By

ဂ်ဴနီယာ၀င္း ဘာသာျပန္တဲ့ ၂၁ရာစု ဂ်ာနယ္လစ္ဇင္ ထြက္ျပီ (မိုးမခစာအုပ္စင္) ဇန္န၀ါရီ ၃၁၊ ၂၀၁၉...

Read more »

ေအး၀င္း(လမင္းတရာ) ၆၆ ေမြးေန႔ အတြက္ ကေလာင္စုံေရးတဲ့ စာအုပ္

By

ေအး၀င္း(လမင္းတရာ) ၆၆ ေမြးေန႔ အတြက္ ကေလာင္စုံေရးတဲ့ စာအုပ္ (မိုးမခစာအုပ္စင္) ဒီဇင္ဘာ ၂၆၊ ၂၀၁၈...

Read more »

ဇင္လင္း၏ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ စစ္ခင္းသူ နဲ႔ အျခားေဆာင္းပါးမ်ား ထြက္ပါျပီ

By

ဇင္လင္း၏ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ စစ္ခင္းသူ နဲ႔ အျခားေဆာင္းပါးမ်ား ထြက္ပါျပီ မိုးမခစာအုပ္စင္၊ ဒီဇင္ဘာ ၈၊...

Read more »

သင္ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ စာကို အနည္းဆုံး ၁ ေဒၚလာ လွဴျပီး မိုးမခကို ကူညီပါ

Donate while shopping on amazon

Recent Comments

Tags

(all tags)