ေမတၱာရိပ္မွာ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏိုင္ၾကပါေစ (Ashin Dhamma Piya)

March 24, 2013

ေမတၱာရိပ္မွာ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏိုင္ၾကပါေစ

ေဒါက္တာဓမၼပိယ၊ မတ္ ၂၄၊ ၂၀၁၃

            ယခုႏွစ္ပိုင္းအတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့သတင္းေတြကို ၾကားရေလတုိင္း အသည္းအသန္ေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနျခင္းပါ။ ႏွလုံးေရာဂါရွိသူမ်ား ျမန္မာသတင္းမ်ားကို မဖတ္ရ။ ျမန္မာအေရးအခင္းႏွင့္စပ္တဲ့ ရုပ္သံလႊင့္ အစီအစဥ္ေတြကို မၾကည့္ရလို႔ပင္ တားျမစ္ေပးရေတာ့မဲ့ အျဖစ္မ်ဳိးပါ။ ပန္းလိုေမႊးတဲ့ ေမတၱာစကားေတြ၊ ေရလိုေအးတဲ့ ေမတၱာတရားေတြ၊ ႏွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းၿပီး မိခင္ရဲ့ ေမတၱာအၿပဳံးေတြ၊ ဒီတရားေတြနဲ႔ ေ၀ဆာေနတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးကို လက္ရွိအေနထားအရ ရွုျမင္သုံးသပ္ရလွ်င္ … ။ လူေတြရဲ့အေနအထားဟာ ဘ၀ႏွင့္ ရင္းၿပီး သင္ယူထားတဲ့ အသိတရားေတြ၊ အခ်ိန္ႏွင့္ရင္းၿပီး ေလ့က်င့္ထားတဲ့ ေမတၱာတရားေတြကို ဘယ္ဆီမွာ သို၀ွက္လို႔၊ ဘယ္သူ႔ထံမွာ အပ္ႏွံထားၾကသလဲဆိုတာ သံသယစိတ္မ်ားပင္ ၀င္လာမိေတာ့တယ္။  

            တရားသေဘာမွာ သံသယစိတ္ေၾကာင့္ အမွန္တရားကို မ်က္ကြယ္ျပဳတတ္သလုိ၊ အမွားကိုလည္း လက္ခံက်င့္သုံးမိတတ္တယ္။ သံသယစိတ္ဆိုတာ အသိတရားကို လႊမ္းမိုးထားတတ္တာေၾကာင့္ တစ္ခါ တစ္ရံမွာ အလင္းရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ အေမွာင္၊ အေအးရဲ့ ဆန္က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ အပူ၊ အျဖဴရဲ့ ဆန္႔က်င္ ဘက္ျဖစ္တဲ့ အမဲ၊ ေမတၱာတရားရဲ့ ဆန္က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ ေဒါသ (အာဃာတ) ဆိုတာမ်ဳိးကိုေတာင္ သတိမမူ ႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ေနတတ္ၾကတယ္။ မြန္းၾကပ္ေနတဲ့ လူ႔ဘ၀ႀကီးထဲမွာ အသိတရားေတြေပ်ာက္လို႔ သတိတရား ေတြကို မ်က္ကြယ္ျပဳထားၾကၿပီဆိုရင္ေတာ့ ေဒါသေၾကာင့္လည္း ပူေလာင္ရမွန္းမသိ၊ မာန္မာနေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အာဃာတတရားေတြကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးရမွန္းမသိ၊ အတၱေၾကာင့္လည္း တစ္ဦးကိုတစ္ဦး နားလည္ခြင့္လႊတ္ေပးရမွန္းမသိ၊ အသိတရားကင္းၿပီဆိုမွေတာ့ ဒီေလာကႀကီးဟာ ဘယ္မွာလာၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းႏိုင္ ေတာ့မွာလဲ။  


ေလာဘမီး၊ ေဒါသမီး၊ ေမာဟမီး ျပီးေတာ့ သတင္းမီး

            ေျဖသင့္တဲ့ ေဒါသေတြကို မေျဖႏိုင္ၾကလို႔၊ ေလွ်ာ့သင့္တဲ့ အတၱမာနေတြကို မေလွ်ာ့ႏုိင္ၾကလို႔ မိတၳီလာအၾကမ္းဖက္မွုေတြက ေသြးပ်က္စရာေတြအထိ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ဒီၾကားထဲ “မီးေလာင္ရာေလပင့္၊ ဗူးေလးရာ ဖရုံဆင့္”ဆိုသလို အထင္အျမင္ လြဲမွားမွုေၾကာင့္ ျပည္သူ၊ ျပည္သားအခ်င္း အျပန္အလွန္ တိုက္ခိုက္ဖ်က္ဆီးေနခ်ိန္မွာ သတင္းမီဒီယာမ်ားရဲ့ သတင္းစကားမ်ားဟာ မ်က္ႏွာလိုက္ျခင္း၊ တဖက္သတ္ ဆန္တဲ့ သတင္းမ်ားကို ထုတ္လႊင့္ေပးေနျခင္းမ်ားေၾကာင့္ သူ႔တို႔တေတြရဲ့ ျမန္မာျပည္သူလူထုအေပၚမွာထားတဲ့ စိတ္ေနစိတ္ထားေတြဟာ အဘယ္သို႔မ်ား ရွိေလမလဲလို႔ စဥ္းစားေနမိျခင္းပါ။ တိက်မွန္ကန္တဲ့သတင္းမ်ဳိးကို အဓိကဦးစားေပး ထုတ္လႊင့္ေနပါတယ္လို႔ သူတို႔ပါးစပ္က ဘယ္လုိပင္ တဖြဖြေျပာေနေစကာမူ သူတို႔ရဲ့ ေမတၱာေစတနာတို႔ဟာ မစင္လက္ျဖင့္ ေရႊထမင္းကို ေကၽြးခ်င္သူမ်ားပမာ သတင္းမ်ားထုတ္လႊင့္မွုအပိုင္း၌ဘက္လိုက္လွ်က္ ထုတ္လႊင့္ေပးေနသည္ကို အထင္းသားေတြ႔ရွိေနရ၍ စိတ္ပ်က္ျခင္းေတြ၊ ၀မ္းနည္းျခင္းေတြ ျဖစ္မိေနျခင္းပါ။ ဒီလိုသတင္းဌာနမ်ဳိးေတြကို ျမန္မာျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ား သတိတရားမ်ား ထားႏုိင္ၾကဖ ို႔ပါ။

            သတင္းႏွင့္ မီဒီယာမ်ားရဲ့ အခန္းက႑ေတြမွာအက္သစ္က္စ္ (Ethics) တရားမ်ား ေပ်ာက္ဆုံး ေနသည္မွာ အေတာ္ပင္ ၾကာေနၿပီလို႔ဆိုရမွာပါ။ သတိထား၍ ၾကည့္ရွုသူမ်ားသာ ျမင္ႏိုင္တဲ့အရာမုိ႔ တိုင္းျပည္ အတြက္ ျပည္ပမွ သတင္းထုတ္လႊင့္ေပးေနတဲ့ မီဒီယားမ်ားရဲ့ (မျဖဴစင္တဲ့) ေစတနာႏွင့္ (ပူေလာင္ေစတဲ့) ေမတၱာမ်ားကို နားလည္ႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။ စကားအရာ၌ကၽြမ္းက်င္လိမၼာၾကေသာ မီဒီယာ၀န္ထမ္းမ်ားပီပီ သတင္း ျဖစ္စဥ္မ်ား တူညီေနေသာ္လည္း ေသးငယ္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ခ်ဲ႔ကားၿပီး ျပႆနာမ်ားကို ႀကီးထြားေအာင္လုပ္ႏိုင္သလို၊ ႀကီးတာကိုလည္း ေသးသြားေအာင္ လုပ္ႏိုင္ျခင္းဟာ သတင္းမီဒီယာတို႔ရဲ့ စြမ္းပကားလို႔ ဆိုရမွာပါ။

ဥပမာ၊ မတ္လ ၂၁ ရက္ေန႔က “မိတၳီလာၿမဳိ႔မွာ ဘာသာေရးအဓိကရုဏ္းေၾကာင့္ ထိန္းမႏိုင္ သိမ္းမရ အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါတယ္” ဆိုတဲ့ သတင္းဌာနတစ္ခုက လႊင့္ထုတ္သြားတဲ့ သတင္း မ်ဳိးပါ။ သတင္းသမားတို႔အေနနဲ႔ ဆီေလ်ာ္တဲ့စကားလုံးမ်ိဳးကို မသုံးဘဲ အမွုမဲ့၊ အမွတ္မဲ့နဲ႔ သတင္းကို ထုတ္လႊင့္သြားျခင္းမ်ဳိးလား၊ သို႔မဟုတ္ အမ်က္ေဒါသထြက္ေနတဲ့ လူေတြရဲ့စိတ္ေတြကို တမင္းႏုိးဆြေပးခ်င္တဲ့ စိ္တ္မ်ဳိးႏွင့္ ျပင္္းထန္တဲ့ စကားလုံးမ်ဳိးကို တမင္တကာေရြးခ်ယ္၍ သုံးႏွုံးသြားျခင္းမ်ဳိးလားဆိုတာ ကာယကံရွင္ တို႔သာ သိႏိုင္တဲ့အရာမ်ဳိးပါ။ တကယ္ေတာ့ ျပည္ပေရာက္ေနတဲ့ ျမန္မာမ်ားဟာ အမိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တိုးတက္တာကို ျမင္ခ်င္စမ္းလွပါတယ္ဆိုတဲ့ စကားမ်ဳိးကို အမ်ားဆုံး ဟစ္ေအာ္ၿပီ သုံးစြဲေျပာဆိုေနသူမ်ားပါ။ ရင္တြင္းမွလာတဲ့ ေမတၱာစကားလား၊ အမ်ားအျမင္မွာ ေလးစားခံခ်င္တဲ့ ေစတနာစကားလားဆိုတာ ေ၀ခြဲဖို႔ေတာ့ ခပ္ခက္ခက္ပါ။   

            သတင္းျဖစ္စဥ္မ်ား တူညီေနေပမဲ့ အခ်ဳိ႔သတင္းဌာနမ်ားဟာ ျမန္မာ့အေရးကို ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းနဲ႔ ထုတ္လႊင့္ေပးေနတာမ်ဳိးေတြရွိသလုိ၊ အခ်ဳိ႔သတင္းဌာနမ်ားကလည္း သာသာထိုးထိုး လႊင့္ထုတ္ေပးေနတာ မ်ဳိးေတြကိုလည္း ေတြ႔ျမင္ေနရျခင္းပါ။ မိတၳီလာအေရးအခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သတင္းဌာန (ဓမၼဓိ႒ာန္သေဘာႏွင့္ ေျပာၾကားလိုျခင္းျဖစ္၍ သတင္းဌာန၏အမည္ကို ထုတ္ေဖၚမေရးသားလုိပါ) တစ္ခုက လႊင့္ထုတ္သြားတဲ့ သတင္းမွာ သုံးစြဲထားတဲ့ စကားလုံးမ်ဳိးဟာ အဆိုးဘက္ကို အမ်ားႀကီး ေရာက္သြားေစျခင္းပါ။


တိုု႔မီး ရႈိ႔မီးမ်ား 

ဥပမာ၊ “ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္းေတြ”ဆိုတဲ့ အသုံးအႏွဳံးမ်ဳိးကို ထပ္ခါထပ္ခါ သုံးစြဲေနျခင္းမ်ဳိးပါ။ မီးေလာင္ရာ ေဒသမွာရွိတဲ့ လူတစ္ေယာက္ႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးျပဳလုပ္ထားရာမွာလည္း ေရလာေျမာင္းေပး စကားမ်ဳိးကို ပါးနပ္စြာသုံးၿပီး အင္တာဗ်ဴးျပဳလုပ္ထားျခင္းမ်ိဳးကိုလည္း ေတြ႔ေနရျခင္းပါ။

သူတို႔သတင္းဌာနအတြက္ သတင္းရယူလိုသူက ေမးျမန္းထားပုံးမွာ – “မူဆလင္ေတြဖက္က (မီး) ျပန္ရွို႔တာတို႔ ရွိလားဗ်ား” ဆိုတဲ့ အသုံးအႏွုံးမ်ဳိး၊ ေျဖဆိုသူက “ရွိတာေပါ႔ဗ်ာ၊ မူဆလင္ေတြက ကိုးန၀င္းပရိယတၱိစာသင္တုိက္ကုိ မီး (တုတ္)ႏွင့္လွမ္းျပစ္လိုက္တဲ့အခါမွာ အနီးမွာရွိတဲ့ ဦးမ်ဳိးေအာင္ အိမ္ေပၚက်ၿပီး ၀ိုင္းၿငိမ္းလိုက္ရတယ္ … စသည္ျဖင့္ ေျဖၾကားတဲ့အခါမ်ဳိးမွာ “ဘာ့ေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို သူတို႔က မီးႏွင္ရွုိ႔ခ်င္ရတာလဲ” စတဲ့စကားမ်ဳိးကို မေမးလိုေတာ့ပဲ တျခားျဖစ္ရပ္ကို ခ်က္ခ်င္းေျပာင္းၿပီး ေမးျမန္းလိုက္ျခင္းမ်ဳိးေတြဟာ သိသာထင္ရွားလြန္းေနပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သတင္းလြင့္သူမ်ားက မသုံးသင့္တဲ့ စကားလုံးမ်ဳိးကို သုံးစြဲ လိုက္ျခင္းဟာ မလိုအပ္တဲ့အက်ဳိးသက္ေရာက္မွုမ်ားကို မ်ားစြာ ျဖစ္ပြားသြားေစႏုိင္ျခင္းပါ။

            တကယ္ေတာ့ ဒီအခ်ိန္မ်ဳိးမွာ သုံးစြဲသင့္တဲ့စကားမ်ိးေတြက – “ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္းေတြ”ဆိုတဲ့ အသုံးအႏွဳံးမ်ဳိးကို သုံးစြဲမည့္အစား “အျပန္အလွန္ အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မွုေတြ” စတဲ့ စကားမ်ဳိးဟာ မွ်တၿပီး ျပႆနာကို နည္းပါးေစႏိုင္တယ္လို႔ ယုံၾကည္မိျခင္းပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္  အခ်င္းခ်င္း အမုန္းတရားေတြ ပြားေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အမုန္းတရားကို ပိုၿပီးတိုးပြားေစႏိုင္တဲ့ “ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္းေတြ”ဆိုတဲ့ အသုံးအႏွဳံး မ်ဳိးေတြကို ေရွာင္ရွားႏိုင္သမွ်ေရွာင္ရွားၿပီး ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လူမွုေရးအဓိကရုဏ္းကို ၿငိမ္းေအးေအာင္  မီဒီယာမ်ား အေနႏွင့္ ပါ၀င္ကူညီေျဖရွင္းေပးသင့္ျခင္းမ်ဳိးကို ျပဳလုပ္ေပးသင့္ျခင္းပါ။

ဒီလိုမွမဟုတ္ဘဲ လင္မယားရန္ျဖစ္ တာကအစ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ဘယ္ျပႆနာမ်ဳိးကိုမဆို “ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္း”ဆိုတဲ့ အသုံးအႏွဳံးမ်ဳိးကို တြင္တြင္သုံးေနၾကဦးမည္ဆိုလွ်င္ ျပည္သူလူထုေတြအၾကားမွာ ေႏြးေထြးတဲ့ေမတၱာတရားေတြကို ရွင္သန္ ေအာင္ မျပဳႏိုင္ေတာ့ပဲ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ဒီမိုကေရစီ အသြင္းကူးေျပာင္းေရးဟာ ၾကန္႔ၾကာေနဦးမည္မွာ ေသျခာ ေနျခင္းပါ။  

            ဒီအေျခအေနေတြကို သတိထားမိေတာ္မူတဲ့ သပိတ္အိုင္ဆရာေတာ္ႀကီးက – လူမွုေရးကိစၥ အေသး အမႊားေလးကေန ဘာသာေရးမၿငိမ္သက္မွုေတြအထိ ေရာေထြးစြာ မျဖစ္ေစၾကဖို႔နဲ႔၊ လူမွုေရးအသြင္ကို ဘာသာ ေရးအသြင္သို႔ ေရာက္ေအာင္ မလွုန္႔ေဆာ္ၾကဖို႔ကို တိုက္တြန္းထားျခင္းပါ။ ေနာက္ၿပီး အိမ္ရွင္နဲ႔ ဧည့္သည္ဟာ အိမ္ရွင္ကလဲ အိမ္ရွင္၀တ္နဲ႔ ေက်ေက်ပြန္ပြန္ ဧည့္သည္ေတြကို ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေျပာဆို ဆက္ဆံ လက္ခံလို႔၊ ဧည့္သည္ေတြကလည္း အိမ္ရွင္ရဲ့ အိမ္ေပၚမွာ အိမ္ရွင္ကို ဒုကၡမေပးဖို႔နဲ႔ အိမ္ရွင္ကို ျပစ္မွား  ေစာ္ကားျခင္း၊ ရုိက္ႏွက္လုယူျခင္းမ်ဳိးေတြကို ျပဳလုပ္ဖို႔ မႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း-စတဲ့ ေလးနက္တဲ့ ၾသ၀ါဒ ေတာ္မ်ားကို ေျပာၾကားခဲ့ျခင္းပါ။ ဆရာေတာ္ရဲ့ေမတၱာေစတနာတို႔ဟာ တုိင္းျပည္တြင္းမွာ အတူေနထိုင္ၾကတဲ့ တုိင္းရင္းသားမ်ားအားလုံး တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အျမင္ေတြရွင္းၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တဲြၿပီး ေနႏုိင္ၾကဖို႔ တိုက္တြန္းထားျခင္းပါ။  

            လူမွုေရးအသြင္ဟာ ဘာသာေရးအသြင္သို႔ ကူးေျပာင္းသြားခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ၿမဳိ႔ရြာအသီးသီးသို႔ ေဒါသ မီးေတြ ေလာင္စြဲသြားႏုိင္ၿပီး၊ ဘယ္ေသာအခါမွ ၿငိမ္းလို႔မရႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္သြားႏိုင္ျခင္းပါ။ ေဒါသမီးေၾကာင့္ ေလာင္စြဲသြားတဲ့ ၿမဳိ႔ေတြ၊ ရြာေတြကို အသိတရားႏွင့္ယွဥ္၍ ရွုျမင္သုံးသပ္ၾကည့္ၾကပါ။ အသြင္းကူးေျပာင္းဆဲ ကာလမွာ အိမ္တစ္လုံးျဖစ္လာႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ လြယ္ကူတဲ့ကိစၥမ်ဳိးမဟုတ္ပါ။ ေသးငယ္တဲ့လူမွုေရးကိစၥကို အေျခ ျပဳၿပီး ထစ္ကနဲ႔ဆို အိမ္ေတြကို မီးရွုိ႔၊ ထစ္ကနဲဆို ၿမဳိ႔ရြာေတြကို မီးရွုိ႔၊ ဒါမ်ဳိးေတြကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ ေနၾကမည္ဆိုလွ်င္ ျပည္ေတြသာ ဆင္းရဲတြင္း နက္သထက္နက္ေနမွာျဖစ္ၿပီး မည္သူမွ် အက်ဳိးရမည္မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံအတြက္လည္း ေက်းဇူးမျပဳ၊ လူမ်ဳိးအတြက္လည္း ေက်းဇူးမမ်ားတဲ့ ဒီလိုလုပ္ရပ္ေတြကို ရပ္တန္းက ရပ္ႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။


သံသယမီးေတာက္မ်ား

            ထစ္ကနဲဆို ဆႏၵျပ၊ ထစ္ကနဲဆို လမ္းေပၚတက္၊ ထစ္ကနဲဆို အုပ္စုဖြဲ႔၍ ရန္ျဖစ္၊ ထစ္ကနဲဆို ၿမဳိ႔ရြာေတြကို မီးရွုိ႔ေနျခင္းမ်ဳိးေတြဟာ တုိင္းသူျပည္သားမ်ားရဲ့ အသိတရားမ်ားနည္းပါးျခင္း၊ ပညာေရးအဆင့္ အတန္းမ်ား နိမ့္က်ေနျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း ေတြ႔ဆုံးေဆြးေႏြးခြင့္မ်ားကို မရရွိျခင္း စေသာအေၾကာင္းမ်ားဟာ မူလအေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္ေနျခင္းပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ႏုိင္လွ်င္ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ႀကီးမွဴး၍ သို႔မဟုတ္ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားမွာ ႀကီးမွဴး၍ ဘာသာေရးေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ လူမွုေရးေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို မၾကာမၾကာ ျပဳလုပ္ေပး ႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။ 


       အသိတရားရွိသူသည္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္း အသိတရားျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္၏။ အမ်ားကိုလည္း သတိတရားျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္၏။ ပညာတတ္ေသာသူသည္ လူ႔ဘ၀၏ တန္ဖိုးကို ျမတ္ႏုိးတတ္၍ ကိုယ္တုိင္လည္း အျပစ္ျပဳရမွာကို ေၾကာက္ရံြ႔တတ္၏။ သူမ်ားအေပၚ၌လည္း အျပစ္ျပဳရာမွာကို ထိတ္လန္႔တတ္၏။ ထိုထိုအသိတရားရွိတဲ့ လူမ်ဳိးေတြ တိုင္းျပည္တြင္းမွာ မ်ားမ်ားေပၚေပါက္လာႏိုင္ဖို႔ ပညာေရးအဆင့္အတန္းမ်ားကို ပူးေပါင္း၍ ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။    

            တကယ္ဆိုလွ်င္ စာေရးသူတုိ႔တေတြဟာ ေဒါသမီးေၾကာင့္ ေလာင္ကၽြမ္းသြားတဲ့ အုိးအိမ္ေတြ၊ အ၀ိဇၨာ (အမွန္မသိလို႔ မိုက္မဲျခင္း) မီးေၾကာင့္ ခံစားေနရတဲ့ ေသာကဒဏ္ရာေတြကို ကုစားနုိင္ဖို႔ ေမတၱာလက္ျဖင့္ အစားအစာမ်ားကို ေပး၍။ ကရုဏာလက္ျဖင့္ (က်ေရာက္ေနတဲ့) အႏၱရာယ္မ်ားကို ကာကြယ္ေပးရမဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးပါ။ ျပည္သူ၊ ျပည္သားေတြဟာ ျဖစ္ရပ္မွန္ကို မသုံးသပ္မဆင္ျခင္ႏိုင္ဘဲ အလားတူ ျဖစ္ေပၚ လာႏုိင္ေသးတဲ့ ျဖစ္ရပ္မ်ဳိးေတြကို ဆက္လက္ၿပီး မျဖစ္ရေလေအာင္၊ အေမွာင္ႏွင့္တူတဲ့ ေမာဟ (အသိကင္းတဲ့ မိုက္မဲေတြေ၀ျခင္း)ႏွင့္ အလင္းႏွင့္တူတဲ့ ပညာ (အသိပါတဲ့ ပညာအလင္း) တုိ႔ရဲ့ ျခားနားခ်က္မ်ားကို သဲသဲကြဲကြဲ သိနားလည္ေစလိုေသာေစတနာျဖင့္ ဒီေဆာင္းပါးကို ေရးသားရျခင္းပါ။

            တရားသေဘာအရ သုံးသပ္ေျပာဆိုရလွ်င္ ေလာကမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ျပႆနာအရပ္ရပ္ေတြအတြက္ လူေတြဟာ မူလတရားခံေတြမဟုတ္ၾကပါ။ မူလတရားခံက လူေတြရဲ့သႏၱာန္မွာ ျဖစ္ရွိေနတဲ့ အတၱမာန တရားဆုိးေတြပါ။ ၿမိရြာေတြ မီးဟုန္းဟုန္း ေတာက္ေလာင္ခဲ့ရတဲ့အတြက္ တကယ္တမ္း အျပစ္ရွိေနတာက ဘာသာတရားေတြမဟုတ္ပါ။ ဘာသာတရားေတြကို အစြန္းေရာက္ယုံမွားေနတဲ့ ဒိ႒ဳပါဒါန္တရား ဆုိးေတြ ေၾကာင့္ပါ။

            ထို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီးတဲ့ကိစၥေတြအတြက္ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူကိုမွ အျပစ္မတင္ၾကပဲ မီးေဘးေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ေနသူမ်ားကို တတ္အားသမွ် အကူအညီေတြကို ေပးႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။ အစြန္းေရာက္ေနတဲ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြကို သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဘုရားအလိုေတာ္က်ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ထာ၀ရ ဘုရားသခင္ရဲ့ အမိန္႔အာဏာေတာ္ေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ တရားေရစင္မ်ားျဖင့္ ေဆးေၾကာေပးႏုိင္ၾကဖို႔ အေလး အနက္ထား၍ တုိက္တြန္လိုျခင္းပါ။ စစ္မွန္ေသာ ေမတၱာတရားျဖင့္ ျပည္သူေတြရဲ့ဘ၀ေတြ ခ်မ္းသာသုခႏွင့္ ျပည့္စုံႏိုင္ၾကပါေစ။ ျပည္သူေတြရဲ့ အိုးအိမ္စည္းစိမ္ေတြ လုံၿခဳံေအးခ်မ္းႏုိင္ၾကပါေစ။ မိမိကိုယ္တိုင္က ဒီဆုလာဘ္ကို ကုိယ္စားျပဳ ေတာင္းဆိုေနေသာ္လည္း ဒီဆုလာဘ္ဟာ ဘာသာ၀င္တိုင္း ေတာင္းဆုယူလိုေသာ ဆုေတာင္းမ်ားသာ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ယုံၾကည္ေနမိျခင္းပါ။    


အသိတရား၊ ေမတၱာတရား …  ဥပေဒတရား

            စပ္မိလို႔ ေမးပါရေစ။ ဘ၀တစ္ခုမွာ ဘယ္အရာဟာ အေရးအႀကီးဆုံးလဲလုိ႔ ေမးလာခဲ့ရင္ … ။ အေျဖကား ေထာင္ေသာင္းမက ရွိေကာင္းရွိလာႏုိင္ျခင္းပါ။ ေမတၱာငတ္ေနသူအတြက္ ေမတၱာတရားသည္ အေရးႀကီးဆုံး အရာပါလို႔ ေျဖေကာင္းေျဖႏိုင္ေသာ္လည္း အစာငတ္ေနသူအတြက္ေတာ့ အစားေရစာဟာ အေရးအႀကီးဆုံး အရာပါလို႔ ေျဖမွာေသခ်ာေနျခင္းပါ။ အေမႏွင့္ ႏွစ္ရွည္လမ်ားစြာ ကြဲကြာေနသူအတြက္ေတာ့ အေမဟာ သူ႔ဘ၀အတြက္ အေရးအႀကီးဆုံးအရာ၊ အေဖႏွင့္ ကြဲကြာေနသူအတြက္ေတာ့ အေဖဟာ ဘ၀အတြက္ အေရးအႀကီးဆုံး အရာဆိုတာ  ထင္ရွားေနျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ေဒါသခက္ထန္ေနသူ တစ္ေယာက္ အတြက္ အေရးအႀကီးဆုံးအရာဟာ ဘာျဖစ္ႏိုင္မလဲဆိုတဲ့အေျဖကိုေတာ့ ၀ုိင္း၀န္းစဥ္းစားေပးႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။  

            တကယ္ေတာ့ ေလာကႀကီးထဲမွာ ေနသူအားလုံးဟာ လူျခင္းတူေပမဲ့ အျမင္ခ်င္းကေတာ့  ဘယ္ေသာ အခါမွ တူညီႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ မတူညီတဲ့ အျမင္ရွိသူေတြ ေလာကႀကီးထဲမွာ စုေပါင္းၿပီ အတူေနၾကရတဲ့ အခုိက္မွာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အမုန္းတရားေတြပြားေနမဲ့အစား အခ်င္းခ်င္းေမတၱာတရားမ်ား ထားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။ တစ္ေယာက္ရဲ့အက်ိဳးစီးပြားကို တစ္ေယာက္က ဖ်က္ဆီးပစ္ခ်င္တဲ့ ေဒါသမီးေတြန႔ဲ ေလာင္ၿမိဳက္္ခံေနရမဲ့အစား ေရစင္ႏွင့္တူတဲ့ ေမတၱာတရားႏွင့္ အခ်င္းခ်င္းရဲ့ ေဒါသမီးေတြကို အတူၿငိမ္းသတ္ ေပးႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။ တစ္ေယာက္ေကာင္းစားတာကို တစ္ေယာက္က မနာလို၊ ၀န္တိုစိတ္ (ဣႆာ မစၦရိယ) ႏွင့္ မၾကည္ျဖဴႏိုင္ဘဲ စိတ္ဒုကၡ၊ ကုိယ္ဒုကၡေတြကို ျဖစ္ေနၾကမဲ့အစား သူေတာ္စင္တို႔ရဲ့ႏွလုံးသားႏွင့္ အားလုံးကို သည္းခံခြင့္လြတ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ႀကိဳးစားမွုမ်ဳိးသည္ အားလုံးအတြက္ အေကာင္း အမြန္ေတြျဖစ္လာႏိုင္ၿပီး၊ ေမတၱာရဲ့အက်ဳိးေက်းဇူးတရားေတြကို သိလာတဲ့အခ်ိန္မွာ အာလုံးက ေမတၱာတရားကို ႀကိဳဆိုလာၾကမွာပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ေမတၱာတရားဟာ ဘာသာတရားတိုင္းရဲ့ အႏွစ္ခ်ုဳပ္တရားလို႔ ဆိုႏိုင္လို႔ပါ။

            တရားရဲ့ဆန္႔က်င္ဘက္ဟာ မတရားမွုမ်ားကို ျပဳလုပ္ေနျခင္းပါ။ မတရားတဲ့အမွုမွာ တရားသျဖင့္ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းျပဳေနသူမ်ားကို မပါ၀င္ေစသင့္ပါ။ တစ္စုံတစ္ေယာက္ေသာသူမွာ ဒီလိုအသိတရားမ်ား ရွိေနတဲ့အခါ အသိတရားႏွင့္ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ေနတဲ့သူကို ေလးစားေနတတ္ျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ အသိတရားက ကင္း၊ ဆင္းရဲျခင္းတရားကႏွိပ္စက္၊ ေတြေ၀မွုတရားက အမွန္ကိုဖုံးကြယ္၊ မိမိျပဳလိုတဲ့အရာကို မ်က္ကြယ္ျပဳ လာၿပီဆိုရင္ေတာ့ “ငါ့ေလွငါထိုး ပဲခူး(ပဂိုး)ေရာက္ေရာက္”ဆိုတဲ့ လူေတြနဲ႔ ဒီေလာကႀကီးဟာ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ ရွိႏိုင္ေတာ့မွာလဲ။ ထို႔ေၾကာင့္ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တဲြၿပီး အတူတကြေနထိုင္ႏိုင္ ဖို႔အတြက္ ေမတၱာသည္သာ ျမတ္ႏုိးဖြယ္ရာ အစစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ထပ္ေလာင္း၍ ေျပာေနရျခင္းပါ။ ေမတၱာရိပ္ ေအာက္မွာ အားလုံး ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏိုင္ၾကပါေစ။


ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
No tags for this post.

အလားတူ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ စာမ်ား၊ ေဆာင္းပါးမ်ား ...:သူတိုု႔အာေဘာ္, ေဒါက္တာဓမၼပီယ

One Response to ေမတၱာရိပ္မွာ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏိုင္ၾကပါေစ (Ashin Dhamma Piya)

  1. true talker on March 24, 2013 at 7:47 pm

    Although, I am not a Buddhist But, I appreciate your kind and wise,article,which means to non Buddhist believers,who had born and lived for more than many centuries ago,about to days problems in Burma,which are means intentionally and well prepared arrangement to create by based on jealous and hatred minded.

ေၾကာ္ျငာ … ေၾကာ္ျငာ …

စာအုပ္ျမင္ ခ်စ္ခင္ၾကပါေစ …

မုိးမခ လစဥ္ထုတ္မဂၢဇင္း ၾသဂတ္စ္ ၂၀၁၇ ထြက္ၿပီ

မိုုးမခမွာ ေၾကာ္ျငာပါ

မိုုးမခကိုု အိမ္အေရာက္ ပိုု႔ေပးမည္

Help MoeMaKa

မိုုးမခမာတိကာစဥ္

မိုုးမခနဲ႔ ပတ္သက္သမွ်

မုိးမခ ဇူလုိင္ ထြက္ပါၿပီ …

By

မုိးမခ ဇူလုိင္ ထြက္ပါၿပီ … (မုိးမခ) ဇူလုိင္ ၁၈၊ ၂၀၁၇ မုိးမခ...

Read more »

မိုးမခမဂၢဇင္း ဇြန္လထုတ္ အသစ္ ဝန္ဇင္းမွာ ဝယ္ယူႏိုင္ပါၿပီ

By

မိုးမခမဂၢဇင္း ဇြန္လထုတ္ အသစ္ ဝန္ဇင္းမွာ ဝယ္ယူႏိုင္ပါၿပီ (မိုးမခစာအုပ္စင္) ဇြန္ ၉၊ ၂၀၁၇...

Read more »

မိုးမခ မဂၢဇင္း ေမလထုတ္ အသစ္ ဝန္ဇင္းတြင္ ရၿပီ

By

    မိုးမခ မဂၢဇင္း ေမလထုတ္ အသစ္ ဝန္ဇင္းတြင္ ရၿပီ (မိုုးမခ) ေမ...

Read more »

စိုးလြင္ (၂၁၁) (ဝမ္ခ) ရဲ့ “ဝမ္ခ (ေဟာင္း) တိုက္ပြဲ ႏွင့္ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ဘဝလမ္းမ်ား” စာအုပ္

By

  စိုးလြင္ (၂၁၁) (ဝမ္ခ) ရဲ့ “ဝမ္ခ (ေဟာင္း) တိုက္ပြဲ ႏွင့္...

Read more »

သင္ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ စာကို အနည္းဆုံး ၁ ေဒၚလာ လွဴျပီး မိုးမခကို ကူညီပါ

က႑မ်ားအလိုက္

Maung Swan Yi Myanmar Now ကခ်င္ ကမ္လူေဝး ကာတြန္း Joker ကာတြန္း OKKW ကာတြန္း ကုိေခတ္ ကာတြန္း ဇာနည္ေဇာ္၀င္း ကာတြန္း ညီပုေခ် ကာတြန္း ညီေထြး ကာတြန္း မုိးသြင္ ကာတြန္း သြန္းခ ကာတြန္း ေဆြသား ကာတြန္း ေရႊဗုိလ္ ကာတြန္း ေရႊလူ ခက္ဦး စုိးေနလင္း ဆန္ဖရန္ ဇင္လင္း ဇာနီၾကီး ထက္ေခါင္လင္း (Myanmar Now) ထင္ေအာင္ ဒီလူည နရီမင္း မင္းကုိႏုိင္ မာမာေအး မိုးသြင္ ရခိုုင္ လင္းခါး လင္းသက္ၿငိမ္ သြန္းခ အင္တာဗ်ဴး အရွင္စႏၵိမာ (မြန္စိန္ေတာရ) အိခ်ယ္ရီေအာင္ (Myanmar Now) ဦးကိုနီ ေက်ာ္ေမာင္ (တုိင္းတာေရး) ေဆာင္းျဖဴ ေန၀န္းနီ (မႏၱေလး) ေမာင္စုိးခ်ိန္ ေမာင္ဥကၠလာ ေမာင္ေမာင္လတ္ (ေရႊအင္းေလးစာေပ) ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ ျပည္တြင္းစစ္ ၂၁ ရာစု ပင္လံု ၿဖိဳးသီဟခ်ဳိ (Myanmar Now)
က႑မ်ားအလိုက္ မာတိကာစဥ္